آسیب‌شناسی طراحی صحنه و لباس در تئاتر و سینمای ایران

سمپوزیوم بین المللی طراحی صحنه و لباس تهران در راستای برنامه هایش به آسیب شناسی طراحی صحنه و لباس در تئاتر و سینمای ایران و نیز بررسی طراحی صحنه در آثار آگوست استریندبرگ پرداخت.

این سمینار در دو روز متوالی با سخنرانی قطب الدین صادقی، شهرام علیدی، مصطفی کوشکی، حمید پور آذری، فریبرز قربان زاده، ابراهیم پشت کوهی، شاهین چگینی، علی ساسانی نژاد، اصغر خلیلی، فرشاد منظوفی نیا، منیره ملکی، رضا مهدی زاده و پیام فروتن برگزار شد و «طراحی صحنه در آثار استریندبرگ» یکی دیگر از موضوعات سمپوزیوم بود که با سخنرانی جواد عاطفه به مخاطبان ارائه شد.

طراحی صحنه و لباس بخشی از بحران تئاتر ماست

در این سمینار فریبرز قربان زاده درباره طراحی صحنه در ایران گفت: طراحی صحنه و لباس در ایران مرده است و یکی از دلایل آن فراموشی متر و معیار استاندارد است و هر کسی پشت میز معیار خود را دارد.

قطب الدین صادقی مدرس و کارگردان نیز با اشاره به وضعیت نا مناسب طراحی صحنه و لباس در تئاتر ایران افزود: طراحی صحنه و لباس بخشی از بحران تئاتر ماست که تابع بازار شده و خلاقیت جای خود را به تقلید داده است.

شاهین چگینی مدیر تماشاخانه استاد مشایخی  نیز در این سمینار ضمن ابراز تاسف از شرایط فعلی در طراحی تئاتر گفت: چند اجرایی شدن در بخش خصوصی مرگ طراحی صحنه و لباس را رقم زده است.

از سوی دیگر علی ساسانی نژاد نیز با انتقاد از وضعیت آموزشی موجود عنوان کرد: نحوه جذب اساتید نباید تئوری باشد و باید به سمت عملگرایی برویم.

اصغر خلیلی کارگردان تئاتر نیز در ادامه مباحث یاد شده افزود: با نداشتن علم طراحی صحنه و لباس در درازمدت سلیقه تماشاگران را تغییر می دهیم، ما باید به طراحان صحنه اعتماد کنیم.

منیره ملکی دیگر مهمان سمینار آسیب شناسی طراحی صحنه و لباس تئاتر و سینمای ایران  نیز بیان کرد: طراحی لباس تئاتر هنوز جایگاه ثابتی در دروس تئاتر ندارد.

رضا مهدی زاده مدرس و طراح صحنه هم  طراحی صحنه و لباس وارداتی در ایران را آفت تئاتر دانست. شهرام علیدی نیز به فاصله زیاد دنیای دیجیتال در تئاتر اشاره کرد.

تنها چیزی که در تئاتر ما وجود ندارد اخلاق و ارزش است

پیام فروتن مدرس و طراح صحنه هم معتقد است تنها چیزی که در تئاتر ما وجود ندارد اخلاق و ارزش است. وی گفت: دپارتمان طراحی صحنه موسسه  کارنامه و گروه طراحی صحنه پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران آماده همکاری با سمپوزیوم بین المللی طراحی صحنه و لباس است.

حمید پور آذری کارگردان تئاتر نیز همه چیز را در تئاتر ایران بلاتکلیف خواند. ضمن اینکه فرشاد منظوفی نیا طراح صحنه و مدرس دانشگاه نیز گفت: برای طراحی صحنه و لباس در تئاتر نیاز به آزمایشگاه طراحی داریم.

اکبر جلیلی دبیر این سمپوزیوم  هم در پایان گفت: ما اعتقاد داریم «نه» وجود ندارد و به زودی با سامانه جامع طراحان و سالن های تئاتری قدمی مثبت در راستای اتحاد طراحان و تمرکز سالن های تئاتری برخواهیم داشت.

عطاالله کوپال اجرای این سمینار دو روزه را برعهده داشت و در پایان مراسم اظهار کرد: برگزاری این سمپوزیوم نوید بخش روزهای خوش است.

معرفی پدر تئاتر مدرن در تئاتر شهر

جواد عاطفه، دبیر علمی نخستین سمپوزیوم بین‌المللی طراحی صحنه و لباس تهران نیز روز گذشته  سخنرانی پیرامون بررسی طراحی صحنه در آثار استریندبرگ داشت و به چگونگی برخورد طراحان و کارگردانان مطرح تئاتر قرن بیستم با آثار این نویسنده‌ تاریخ تئاتر جهان پرداخت.

وی در این جلسه اظهار کرد: اگوست استریندبرگ که از او با عنوان «شکسپیر سوئد» و «پدر تئاتر مدرن» نام برده می‌شود، نقشی مهم و اساسی در بنیان‌گذاری مکتب اکسپرسیونیسم، تثبیت و پیشرفت مکتب سمبولیسم و به اعتلا رساندن مکتب ناتورالیسم در تئاتر دارد و با گذشت صد سال از مرگ استریندبرگ، هنوز از او به عنوان نویسنده‌ای مهم و تأثیرگذار در تئاتر امروز جهان یاد می‌شود و هر سال یک یا چند اثر او توسط کارگردانان صاحب‌نام در سالن‌های مطرح تئاتری جهان، به روی صحنه برده می‌شود. کارگردانان بزرگی چون راینهارت، برگمان، ویلسون، مولاندر و… در سال‌های گذشته اجراهای متفاوت و بی‌نظیری را از این نابغه‌ قرن نوزده و اوایل قرن بیستم داشته‌اند.

نخستین سمپوزیوم بین المللی طراحی صحنه و لباس تهران اوایل اردیبهشت ماه با برگزاری مراسم اختتامیه به کار خود پایان خواهد داد.