جزئیات سمپوزیوم طراحی صحنه و لباس تئاتر / کارگاه ۳ روزه برپا می‌شود.

اکبر جلیلی دبیر نخستین سمپوزیوم طراحی صحنه و لباس تئاتر تهران درباره ویژگی های این سمپوزیوم و برگزاری کارگاه های آموزشی و سمینارهای تخصصی این سمپوزیوم صحبت کرد.
اکبر جلیلی دبیر نخستین سمپوزیوم طراحی صحنه و لباس تئاتر تهران درباره برگزاری این سمپوزیوم و زمینه شکل گیری آن به خبرنگار مهر گفت: من فارغ التحصیل طراحی صحنه تئاتر هستم و چند سال است که تمرکزم را روی طراحی صحنه تئاتر در ایران گذاشته ام.  زمینه شکل گیری این سمپوزیوم نیز از اینجا آغاز شد که متوجه شدم هیچ جشنواره یا برنامه ای که مختص طراحی صحنه و لباس تئاتر باشد در ایران وجود ندارد. البته چنین جشنواره هایی در کشورهای دیگر خارجی نیز کمتر دیده می شود و معمولا طراحی صحنه و لباس زیرمجموعه جشنواره های دیگر هستند به همین جهت تصمیم گرفتم سمپوزیومی در این زمینه برگزار کنم.

وی ادامه داد: در همین راستا شروع به تحقیق و پژوهش در این زمینه کردیم تا متوجه شویم چه سمت و سویی برای برگزاری چنین برنامه ای در پیش بگیریم. با جواد عاطفه به عنوان دبیر علمی این سمپوزیوم وارد صحبت شدیم و قرار بر این شد تا هنرمندانی چون ایرج رامین فر، قباد شیوا، شهرام علیدی، حسن معجونی و مدیا کاشی گر به عنوان مشاور علمی سمپوزیوم در کنار ما حضور داشته باشند و طی نشست ها و جلساتی که داشتیم فراخوان اولیه در ۵ بخش تنظیم شد.

وی با اشاره به اینکه انتخاب نام سمپوزیوم بازی با کلمات نبوده است، بیان کرد: برای برگزاری این سمپوزیوم مجموعه ای از هدف ها را مدنظر داشتیم. برگزاری نشست های علمی، سمینار، کارگاه های آموزشی و بخش های رقابتی در برگزاری این سمپوزیوم مورد توجه قرار گرفته است. در همین راستا ۲۸ بهمن ماه اولین کنفرانس ما با موضوع «میزانسن برای تماشاگر» با حضور امیررضا کوهستانی برگزار شد که مورد استقبال نیز قرار گرفت.

برنامه برگزاری کارگاه‌های آموزشی

جلیلی با اشاره به آغاز کارگاه های آموزشی این سمپوزیوم توضیح داد: کارگاه های آموزشی از ۱۷ یا ۱۸ فروردین ماه آغاز به کار خواهند کرد. در نخستین دوره از این سمپوزیوم برگزاری چهار کارگاه برنامه ریزی شده است. اولین کارگاه با موضوع «نورهای غیر معمول در تئاتر» با حضور صبا کسمایی که فارغ التحصیل طراحی صحنه و نور از ایتالیا است، برگزار می شود. با توجه به تجهیزات اندک نوری که برخی از سالن های تئاتر دارند در این کارگاه قرار است به هنرجویان آموزش داده شود که چطور می توانند بهترین استفاده را از امکانات موجود داشته باشند.

دبیر نخستین سمپوزیوم طراحی صحنه و لباس درباره کارگاه های دیگر عنوان کرد: کارگاه دوم «درام در صحنه» نام دارد که زیر نظر جلال تهرانی برگزار خواهد شد. کارگاه سوم «خوانش متن» نام دارد که در آن حسن معجونی برای هنرجویان توضیح خواهد داد که چطور باید یک نمایشنامه خوانده شود تا از دل آن به ایده های طراحی صحنه برسیم. کارگاه آموزشی «ایده تا اجرا» نیز توسط شهرام علیدی برگزار خواهد شد که در آن به این امر پرداخته می شود که چطور می توان براساس ایده های ذهنی به اجرا رسید.

جلیلی یادآور شد: هزینه ثبت نام کارگاه های آموزشی ۱۸۰ هزار تومان است اما افرادی که در دو کارگاه یا بیشتر ثبت نام کنند به صورت پله ای از تخفیف برخوردار خواهند شد. مدت زمان این کارگاه ها نیز ۹ ساعت است که در ۳ روز و هر روز ۳ ساعت برگزار می شود.

امکان اضافه شدن بررسی طراح صحنه و لباس فیلم‌ها به سمپوزیوم

وی درباره ادامه دار بودن این سمپوزیوم و برگزاری آن در سال های آینده، گفت: طبق برنامه ریزی هایی که صورت گرفته، قرار است این سمپوزیوم هر سال برگزار شود. با وجودیکه در این دوره حمایت مالی نداشتیم اما از الان در حال برنامه ریزی برای دور دوم هستیم. در مراسم اختتامیه نیز قرار است فراخوان دومین دوره منتشر شود. همچنین تلاشمان این است در صورت امکان از دومین دوره بخش فیلم را هم به این سمپوزیوم اضافه کنیم. البته اگر شرایط مساعد نبود مطمئنا سومین دوره این سمپوزیوم با عنوان سمپوزیوم طراحی صحنه و لباس تئاتر و فیلم برگزار خواهد شد.

وی درباره حضور نداشتن هیچ طراح لباسی در میان مشاوران علمی این سمپوزیوم تصریح کرد: متاسفانه طراحی لباس حرفه مهجوری است و کمتر مورد توجه قرار می گیرد. در ایران نیز تنها چند طراح لباس حرفه ای و متخصص وجود دارند که یکی از آنها ملک جهان خزاعی است اما متاسفانه وی خارج از کشور بود و نمی توانست با ما همکاری داشته باشد. البته ایرج رامین فر که از مشاوران علمی این سمپوزیوم است به عنوان طراح صحنه و لباس فعالیت می کند و ما می توانیم از تجربیات وی استفاده کنیم. از طراحان لباس در گروه انتخاب و داوری استفاده خواهیم کرد چون داوری آثار امری تخصصی است و باید از همه تخصص ها در آن استفاده شود.

جلیلی در پایان درباره برگزاری سمیناری تخصصی در این سمپوزیوم نیز توضیح داد: قرار است در این سمپوزیوم سمیناری تخصصی در ارتباط با معضلات طراحی صحنه و لباس در دانشگاه ها برگزار شود. در این سمینار کمبودها و نیازهای این رشته در مقایسه با چند کشور پیشرفته دنیا بررسی می شود. از مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری و همچنین اساتید دانشگاه دعوت کردیم که در این سمینار حضور یابند تا در نهایت ماحصل این سمینار یک کتاب شود و بتواند در جهت بهبود شرایط راه حلی پیشنهاد دهد و از این طریق دروس دانشگاه ها به روز رسانی شود.

نخستین سمپوزیوم بین‌المللی طراحی صحنه و لباس تئاتر تهران فروردین ماه ۱۳۹۵ برای اولین بار در ایران برگزار خواهد شد.